.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آخرين اخبار فعاليت‌هاي انتخاباتي در استان‌هاي شمالي
اين روزها هرچه به زمان برگزاري انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي نزديك مي‌شويم. تنور فعاليت‌هاي انتخاباتي در قالب تبليغات غيررسمي داغ و داغ تر مي‌شود و به بيان ديگر مي‌توان گفت تكاپوي گروه‌ها،‌ احزاب و تشكل‌هاي سياسي و داوطلبان احتمالي نمايندگي مجلس كه زير چتر ...
آخرين اخبار فعاليت‌هاي انتخاباتي در استان‌هاي شمالي

اين روزها هرچه به زمان برگزاري انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي نزديك مي‌شويم. تنور فعاليت‌هاي انتخاباتي در قالب تبليغات غيررسمي داغ و داغ تر مي‌شود و به بيان ديگر مي‌توان گفت تكاپوي گروه‌ها،‌ احزاب و تشكل‌هاي سياسي و داوطلبان احتمالي نمايندگي مجلس كه زير چتر حمايتي يكي از اين گروها و يا به طور مستقل مشغول فعاليت مي‌باشند. فضاي عمومي جامعه را نيز تحت‌الشعاع خود قرار داده و لذا بحث انتخابات مجلس هشتم، از مهم‌ترين مباحثي است كه در محافل سياسي و رسانه‌اي و اجتماعات غيررسمي مطرح است. بدين لحاظ بخش قابل ملاحظه‌اي از اخبار و مطالب رسانه‌هاي مستقل بويژه مطبوعات و سايت‌هاي اينترنتي به فعاليت‌ها، رايزني‌ها، نشست‌ها و كنش‌ها و واكنش‌هاي احزاب و گروه‌هاي سياسي پيرامون شناسايي و معرفي كانديداهاي مورد نظر و ائتلاف با اين يا آن گروه و نيز حركات و سكنات كانديداهاي احتمالي اختصاص دارد.

 
 اصولگرايان صحنه‌گردان اصلي تبليغات غيررسمي در گيلان

طبق بررسي‌هاي به عمل آمده، در حال حاضر تعداد 103 نفر به عنوان نامزدهاي احتمالي انتخابات مجلس هشتم در مناطق مختلف استان گيلان، مشغول انجام فعاليت‌هاي تبليغاتي البته از نوع غير رسمي آن مي‌باشند كه از اين تعداد، 53 نفر از اصولگرايان، 28 نفر از طيف اصلاح‌طلب، 15 نفر ميانه‌رو، 5 نفر مستقل  و دو نفر هم منسوبين گروه موسوم به كارگزاران مي‌باشند كه اين گروه اخير با عنايت به تحولات سياسي يكي دو سال گذشته، بلحاظ مشي سياسي مايل به اصلاح‌طلبان مي‌باشند.
شواهد نشان مي‌دهد كه در سطح استان گيلان تلاش‌هاي زيادي صورت مي‌گيرد تا حسيني اشكوري مدير كل اوقاف محور فعاليت  اصولگرايان در منطقه قرار گيرد و هر چند مخالفت‌هايي در اين خصوص مشاهده مي‌شود ليكن اصولگرايان نشست‌هاي منظمي براي بررسي روند فعاليت‌هاي سياسي و انتخاباتي در استان و شناسايي و معرفي‌نامزدهاي مورد حمايتشان برگزار مي‌كنند كه مي‌توان از آن به عنوان يك نقطه قوت در برابر رقباي سياسي تعبير كرد و لذا براساس شنيده‌ها اعضاي اين گروه قصد دارند فهرست‌ويژه‌اي را جهت شركت در انتخابات پيش‌رو ارايه دهند.
در همين رابطه دبير جبهه اصولگرايان گيلان اعلام كرد اين گروه تاكنون در مورد جبار كوچكي‌نژاد و علي‌آقا‌زاده دو تن از نامزدهاي احتمالي اين طيف براي حوزه انتخابيه رشت به قطعيت رسيده‌اند و براي ساير حوزه‌ها نيز در حال رايزني مي‌باشند.
در عين حال برخي از افرادي كه داراي مشي اصولگرايي مي‌باشند به صورت مستقل، فعاليت‌هاي گسترده‌اي را جهت معرفي خود آغاز كرده‌اند چنانكه از علومي رييس ستاد انتخابات دكتر احمدي‌نژاد نيز به عنوان يكي از داوطلبان نمايندگي شهرستان رشت نام برده مي‌شود.
از سوي ديگر شنيده مي‌شود اصلاح‌طلبان گيلان هم در صدد ارايه فهرستي مشترك‌اند و قصد دارند در قالب ائتلافي واحد پاي در عرصه‌رقابت انتخاباتي بگذارند. در همين راستا گفته مي‌شود سيد‌محمد خاتمي قرار است براي ايجاد وحدت رويه بين اصلاح‌طلبان گيلاني به اين استان سفر كند.
ضمن اين كه در جلسه اخير مجمع مشورتي جبهه اصلاحات در مركز، مسوولان سازماندهي اين جبهه در گيلان مشخص شده‌اند. مسموعات ما حاكي است طبق مصوبات اين نشست اشرف بروجردي و اصغر احمدي اعضاي شوراي مركزي احزاب مشاركت و همبستگي مسووليت اداره فعاليت‌هاي انتخاباتي اصلاح طلبان در استان‌هاي گيلان، مازندران و گلستان را برعهده گرفته‌اند و وظيفه دارند با تدابيري، بين دوم خردادي‌هاي پيشرو و سنتي وحدت رويه ايجاد كنند تا به فهرستي واحد دست پيدا نمايند.
از نكات قابل توجه در بررسي روند فعاليت‌هاي انتخاباتي در گيلان كه مبتني بر شنيده‌هاست اينكه اصلاح‌طلبان همچون چند انتخابات اخير كه موضوع رد صلاحيت‌ها را به يك جنجال سياسي تبديل كرده و بعضا از فضاي خاصي كه در پرتو اين جنجال آفريني در افكار عمومي ايجاد شده به نفع خود سود برده‌اند و البته هر بار سطح رد صلاحيت‌ها هيچ تناسبي با جوسازي‌هاي مورد اشاره نداشته‌، اين بار نيز (به زعم خود) قصد دارند براي مقابله با رد صلاحيت‌هاي احتمالي در تاكتيكي هماهنگ تعدادي افراد فاقد سوابق سياسي آشكار ولي بلحاظ فكري وابسته به جبهه اصلاحات را به عنوان نامزدهاي احتمالي مطرح نمايند تا در صورت رد صلاحيت چهره‌هاي شاخص، از اين افراد به عنوان نيروهاي كمكي استفاده شود. (البته بر اهالي فكر و انديشه مخفي نيست كه موضوع تعيين صلاحيت يك فرايند و به تعبيري اهرم قانوني در دست شوراي نگهبان جهت تقويت دستگاه تصميم‌گيري  و قانونگذاري است كه مفاد و مباني آن توسط خود مجلس وضع گرديده است و بحث پيرامون آن بلحاظ اهميت و حساسيتي كه دارد جستار مجزايي را مي‌طلبد و قطعا در يكي از شماره‌هاي آتي به آن خواهيم پرداخت)
بهرتقدير بسياري از تحليلگران بر اين عقيده‌‌اند كه به رغم تلاش‌هاي وسيع فعالان سياسي اصولگرا و اصلاح‌طلب در قالب تبليغات غيررسمي و جديت آنها در يارگيري و تبليغ، دامنه‌ي دغدغه‌هاي انتخاباتي آنچنانكه بايد هنوز به سطح مردم و بستر جامعه كشيده نشده است و مردم اگرچه جسته و گريخته در مورد انتخابات آينده حرف مي‌زنند و يا شاهد حضور كانديداهاي احتمالي در مراسم خصوصي يا عمومي ‌شان مي‌باشند. اما هنوز انتخابات، فكر و سوال اصلي مردم گيلان نيست و برخي اين امر را معلول مشكلات و دل‌مشغولي‌هاي روزمره نظير بعضي گراني‌ها و معضلات ناشي از سهميه‌بندي بنزين همچون كم‌كاري تاكسي‌ها،  سرگرداني‌ مسافران در خيابان‌ها و مسايل ديگري چون دغدغه‌ي برداشت و فروش محصول برنج مي‌دانند كه موجب گرديده فكر مردم گيلان‌به طور جدي معطوف مسايل انتخاباتي نشود. هر چند خيلي‌ها نيز معتقدند مردم هوشيار ما همواره در تمام برهه‌ها، دغدغه‌هاي زندگي و مشكلات اقتصادي را از مسايل سرنوشت‌سازي چون انتخابات تفكيك كرده و به هر يك در جاي خود و به نسبت اهميتي كه دارند، مي‌انديشند.
نكته ديگري كه در فضاي انتخاباتي استان گيلان قابل تامل است. تلاش نمايندگان فعلي اين استان در مجلس براي معرفي خود از طريق رسانه ملي مي‌باشد. در اين راستا فشارهاي غيرمستقيم اين افراد براي حضور در برنامه‌هاي مختلف راديو و تلويزيون و يا مصاحبه با خبرنگاران كاملا مشهود است و برخي از آنها با تاكيد بر اين كه صدا و سيما بيشتر مبلغ كارهاي دولت مي‌باشد، سهميه نمايندگان جهت حضور در برنامه‌ها را كم‌ مي‌دانند.

استان گيلان 11 حوزه انتخابيه دارد كه اسامي نامزدهاي احتمالي هر يك از اين حوزه‌ها براساس آخرين ليست‌هاي منتشره بدين شرح است: 

 * لنگرود: علي‌عبدالكريمي، پرويز صيقلي، عيسي ملايي، محمدبندرچي وسيده طاهره نورمحمدي از داوطلبان اصولگرا، ابراهيم زماني، محمود دهگان، نصرت نادم، رضا محمدي و حبيب‌اله اسدي از طيف اصلاح‌طلب، مهرداد لاهوتي ميانه‌رو  و محمد علي حيدري نماينده فعلي لنگرود و از افراد متمايل به هاشمي رفسنجاني كه دو تن از اين افراد در دوره قبل رد صلاحيت شده بودند. 

 * لاهيجان و سياهكل: يوسف قاسمي، محمود صابر هميشگي و ذبيح‌ا... نيكفر از اصولگرايان، ايرج نديمي از طيف اصلاح‌طلب و علي محرر، علي زلفي و بهمن يعقوبي از نامزدهاي مستقل اين حوزه مي‌باشند. آنچه  فضاي عمومي فعاليت‌هاي انتخاباتي اين حوزه را تحت تاثير خود قرار داده است. بحث بر سر اقبال عمومي از كانديداتوري صابر هميشگي نماينده اسبق مردم تهران در مجلس و از مشاوران سازمان صدا و سيما مي‌باشد. در اين زمينه گفته مي‌شود اگر نامبرده وارد عرصه رقابت انتخاباتي شود شانس اول پيروزي در اين حوزه خواهد بود. 

 * صومعه‌سرا: ميرشجاع جلال‌چمني: عليرضا غريب‌‌پور و داود نعمتي از طيف اصولگرا، قاسم رمضان پور نرگسي و ميرشمس مومن‌زاده از اصلاح‌طلبان و سيد‌كاظم دلخوش، حسن جوادي و ابراهيم مسافري از كانديداهاي ميانه‌روي شهرستان صومعه‌سرا به شمار مي‌روند. 

 * تالش، رضوانشهر و ماسال: بهمن محمدياري نماينده فعلي، عزيز‌پورعزيزي، محمدرضا عسگري، اسماعيل ‌حسن زاده، سيد‌‌مجتبي عرفاني، سيروس شفقتي، شادپور شيرزاد، نعمت‌ا... اصلاني، فدايي رجبي (اهل سنت) و علي خندستاني از كانديداهاي اصولگرا، عسگر اسلام‌دوست از اصلاح‌طلبان و غلامرضا هاتفي كانديداي ميانه‌رو. گفته مي‌شود در اين حوزه با عنايت به گرايشات قومي منطقه اسلام‌دوست نماينده مجلس ششم در صورت حضور قطعي و تاييد صلاحيت از شانس زيادي برخوردار خواهد بود. 

 * آستارا: شاهپور مرحبا، عليرضا نعمتي، صفر نعيمي، تقي بادوام و شهرام ترك‌پور از اصولگرايان و فرهاد دلق‌پوش و محمد فرض‌پور از كانديداهاي ميانه‌روي حوزه آستارا مي‌باشند. در اين حوزه مرحبا نماينده فعلي، نعمتي و دلق‌پوش بيشترين فعاليت انتخاباتي  را دارند و طبق بررسي‌ها و نظرسنجي‌هاي به عمل آمده از بخت بيشتري نيز براي پيروزي در رقابت انتخاباتي پيش‌رو برخوردار مي‌باشند. 

 * آستانه اشرفيه: عليرضا غلامي، رمضان سيرتي، بهمن سيرتي، خيرخواه، رمضاني‌پور و فرهاد مستري از اصولگرايان، رضا صالح، رحمان خضرايي و رضا پرستش از طيف اصلاح‌طلب و حسن شاخصي، جهانبخش رضاپور و يونس رنجكش از كانديداهاي ميانه‌رو. در اين حوزه ميانگين سطح تحصيلات نامزدهاي احتمالي برتري محسوسي نسبت به ساير حوزه‌دارد.
 * فومن و شفت: خليل بهروزي‌فر، حبيب اشرافي، محمدرضا شفيعي و حجت جعفرزاده از نامزدهاي اصولگرا و محسن‌صادق‌زاده، رسول جماعتي و زهرا نظري از كانديداهاي اصلاح‌طلب اين حوزه مي‌باشند.

در حوزه فومن و شفت به نامزدي محمدرضا شفيعي نماينده مردم اين شهرستان در مجلس چهارم اهميت فراواني داده مي‌شود. شفيعي امام جمعه موقت رشت در زمان مرحوم آيت‌ا... احسان‌بخش بود و بررسي‌ها از حضور جدي و شانس بالاي پيروزي وي حكايت دارد. از ديگر نكات قابل توجه در اين حوزه حضور دو تن از اعضاي شوراي شهر (نظري فومن و جعفرزاده شفت) در عرضه رقابت انتخاباتي است. همچنين حرف و حديث پيرامون عدم موافقت با استعفاي بهروزي ‌فر و فعاليت‌هاي پراكنده يكي ديگر از داوطلبان در حالي كه فاقد مدرك تحصيلي قابل قبول مي‌باشد. از ديگر نكات بحث برانگيز در حوزه فومن و شفت است. 

 * رودبار: صمد مرعشي، عطا‌اله حكيمي نماينده فعلي، سيد‌ابوالحسن مخزن موسوي نماينده اسبق و مسلم ميرزاپور از كانديداهاي اصولگرا و فرامرز گلشني نماينده دوره‌هاي چهارم و پنجم رودبار و كانديداي ميانه‌روي اين حوزه. ضمنا مرعشي از نامزدهاي مطرح اين شهرستان به شمار مي‌آيد. همچنين شايعه حضور احتمالي مدير مجتمع رفاهي زيباكنار در انتخابات شهرستان رودبار از ديگر نكات قابل توجه در اين حوزه است اين شايعه به علت آمد و شد برخي مسوولان، ائمه جمعه و فرماندهان به همراه خانواده و نيز دعوت‌شدن اعضاي جامعه اسلامي مهندسان استان به اين مجتمع قوت گرفته است. 

 * رشت: هاجر تحريري نيك‌صفت (نماينده فعلي) جبار كوچكي‌نژاد و علي‌آقازاده، محمد‌تقي رنجبر، علوي و مظفر نامدار از نامزدهاي اصولگرا، رمضانعلي صادق‌زاده (نماينده فعلي) احمد رمضان‌پور نرگسي، سروش اكبرزاده، الياس حضرتي، حاجي‌پور، صادق محجوبي، بي‌آزار، فياض زاهد و كيوان محمدي از طيف اصلاح‌طلب، مجتبي مودب‌پور (نماينده فعلي) مستقل و سهيلا مدارايي از نامزدهاي احتمالي اين حوزه مي‌باشند.

گفتني است در حوزه رشت كوچكي‌نژاد و آقازاده 2 گزينه اصلي و مهم مورد حمايت اصولگرايان شهرستان مي‌باشند و البته كوچكي‌‌نژاد ضمن تمايل به جامعه اسلامي مهندسان توانست حمايت جمعيت ايثارگران را نيز بدست آورد. 

 * بندرانزلي: حسن خسته‌بند، محمد صالح سري بازاري - اميد نوروزي، اميد عزيزي و علي‌شيرافكن از اصولگرايان، هادي حق‌شناس (نماينده فعلي) اصلاح‌طلب، سيد‌محمد پيشوايي از كانديداهاي مستقل و محمود نادم از نامزدهاي متمايل به هاشمي رفسنجاني در اين حوزه مي‌باشند. 

 * رودسر و املش: اسماعيل درويش، كاظم كسرايي و بادفر از اصولگرايان، اسدالله عباسي (نماينده فعلي) علي‌اكبري، كمال محمد‌بيگي و زماني ماچياني از نامزدهاي ميانه‌رو و داود حسن‌زادگان از طيف اصلاح‌طلب.

در اين حوزه شانس پيروزي نماينده فعلي در دور آتي، كم‌ارزيابي مي‌شود. در شماره‌هاي آينده ضمن معرفي بيشتر نامزدهاي احتمالي حوزه‌هاي مختلف گيلان تحليل هاي جامع‌تري در اين خصوص ارايه خواهد شد.

مازندران، حضور چهره‌هاي عملگرا و اميد به رفرم در تركيب نمايندگان

سالهاست كه از مازندران به عنوان استاني عقب‌نگهداشته شده ياد مي‌شود و اين حقيقت نه فقط نظر مردم يا كارشناسان و اصحاب راي و نظر بلكه مورد اذعان بسياري از مسوولان اجرايي و دست‌اندركاران كانون‌هاي تصميم‌گيري است و عجبا كه همه بر اين نكته واقفند ليكن يا طرحي براي رهايي از آن ندارند. و يا اينكه بسياري از برنامه‌ها منتج به نتايج مطلوب و مورد انتظار نشده و عقيم مي‌ماند.

از جمله مراكزي كه مردم مازندران، انتظار زيادي از آن دارند تا اين استان زرخيز را در شاهراه توسعه و ترقي قرار دهد و براي حركتي شتابنده در اين راه آن را ياري نمايد، مجلس به عنوان كانون تصميم‌سازي و تصميم‌گيري است واقعيت تلخ و گزنده اين است كه نمايندگان مازندران در ادوار مختلف تاكنون نتوانسته‌اند نسخه‌اي شفابخش براي عارضه ي توسعه نيافتگي و بهتر بگوييم عقب‌ماندگي اين استان مشحون از قابليت و ظرفيت و استعداد بپيچند.

بسياري از آگاهان را عقيده بر اين است كه يكي از مهم‌ترين اسباب اين ناتواني‌ يا كم‌تواني نمايندگان استان در بعضي از دوره‌ها غرق‌شدن در بخشي‌نگري بجاي كلان‌نگري، جزيي‌پنداري بجاي كليت‌بيني و شهرستان محوري بجاي استان محوري مي‌باشد.

گاهي حضور منفعلانه برخي نمايندگان مازندران در مجلس نه تنها زمينه‌ساز تصويب قوانيني به نفع استان نبوده بلكه در مقطعي باعث وضع قوانيني مغاير با نيازهاي توسعه مازندران نيز شده است. و اينچنين است كه مردم اين استان همچنان اين سوال را مطرح مي‌كنند در دوره‌‌اي كه قانون ممنوعيت سرمايه‌گذاري‌هاي صنعتي در مازندران به تصويب مي‌رسيده آيا نماينده‌اي از اين استان در مجلس حضور نداشته است؟‌

بهرحال در هر دوره‌اي مردم فهيم اين استان سعي كرده‌اند با گزينشي مطلوب زمينه پيشرفت و توسعه مازندران مستعد و پرپتانسيل را فراهم سازند و البته اين تلاش به نتايج اميدواركننده‌اي نيز منتهي شده است اما با اين وجود شهروندان مشاركت‌جوي مازندران اميدهاي فراواني به مجلس هشتم بسته‌اند و اين اميد با حضور چهره‌هاي عملگرا به عنوان نامزدهاي احتمالي انتخابات اسفندماه دو چندان شده است.

بر همين اساس اين روزها همانطور كه گروه‌هاي سياسي تلاش دامنه‌داري را براي معرفي نامزدهاي مورد نظر خود آغاز كرده‌اند و داوطلبان نمايندگي نيز ايام تبليغات غيررسمي خود را بسيار فعالانه، پرمشغله و پرتلاش سپري مي‌نمايند، مردم ولايتمدار و آگاه مازندران نيز با تيزبيني در صدد شناسايي گزينه‌هاي مناسب براي استقرار در خانه‌ي ملت مي‌باشند و خوشبختانه حضور برخي نخبگان در اين عرصه تا حدود زيادي راه گزينش صحيح و اصلح را براي مردم هموار ساخته است.

در اين شماره به معرفي اجمالي كانديداهاي احتمالي حوزه‌هاي نه‌گانه‌ي مازندران مي‌پردازيم و ان‌شاء‌الله در شماره‌هاي آتي بيشتر در اين باره با شما خوانندگان گرامي بامداد سخن خواهيم گفت.
بر اساس آخرين بررسي‌ها 106 نفر در حوزه‌هاي مختلف انتخابيه اين استان نامزد نمايندگي در هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي مي‌باشند كه بيش از 40 درصد آنها را اصولگرايان، 30 درصد اصلاح‌طلبان و 20 درصد را كانديداهاي مستقل و ميانه‌رو و و ابسته به ساير گروه‌ها تشكيل مي‌دهند. 

 * قائم‌شهر : عزت‌اله اكبري(نماينده سابق) سيد‌علي ادياني (نفر سوم دوره قبل) ولي‌اله رعيت ( نماينده فعلي)، محمد اسماعيل ابراهيم زاده، جواد حق‌نظر، بهمن نوري، مهدي بابا‌پور، حبيبي، فرج‌آزدست، علي محمد‌حسين‌زاده، عباسعلي عليجان‌زاده، آقايي، عشقعلي طالبي، علي‌اكبر قرباني، صفايي، كمال عليپور، ملك، دلاور بزرگ‌نيا و غلامرضا گرزين، (نماينده مجلس ششم)
* تنكابن و رامسر: جعفر‌قلي‌راهب (نماينده فعلي) سيد‌علي‌اكبر طاهايي، شريعت‌نژاد، پورآهنگريان، علي‌اكبر رضواني، قاسمي، صابر حسيني ثابت، آقاجاني، ابوالفتح نيكنام (نماينده اسبق) سيد‌ابراهيم هاشمي، فخرالدين جهاندار، كيوان قورچي بيگي، جلال حيدري، فخرالدين صابري (نماينده سابق) محسن حاجي‌آقايي. 

 * ساري: ابوالقاسم روحي (نماينده فعلي) سيد‌رمضان شجاعي،‌عليجان شمشير‌بند، علي‌اصغر يوسف‌نژاد، عبداله زماني، باقر صباغي، عبدالحميد عبدالاحد، يزداني، علوي، اسفنديار عشوري، علي اسدي، احمد حسين‌زادگان، عزيزي و الهه كولايي. 

 * بهشهر، نكا و گلوگاه: احمد مقيمي، محمد جمشيدي، منصوريان، مبيني، صادقيان، اصغري، كوچكي، اسماعيل‌پور، داود كشاورزيان، علي‌اصغر رحماني خليلي، ايوب برزگر‌نژاد، ولي‌اله حسني خورشيدي، يعقوبي گله‌وردي، غلام‌ملك محمودي و داود صابري. 

 * بابل و بندپي: كيومرث نياز‌آذري، علي‌اكبر ناصري (نماينده فعلي) حسينعلي قاسم‌زاده (نماينده فعلي) علي اردشيري، كيان‌نژاد، واثقي موسوي، شهيد‌ي‌فر، محسن نريمان (نماينده مجلس ششم) علي كريمي فيروزجايي، حسن فلاح و مهدي سجودي،

 * نوشهر و چالوس: اسحاق صلاحي، علي‌اصغر صفي‌پور، احمدرضا خزايي، جهانشاه‌فقيه، منوچهر بحري، انوشيروان محسني (نماينده فعلي) مهدي‌نژاد، حسن حيدري، قاسم احمدي، نعمت‌اله پوستين‌دوز، ايرج سام‌دليري، حجت‌اله ايوبي، و ليدا پيراينده. 

 * بابلسر و فريدونكنار: مقداد نجف‌‌نژاد، حجت‌اله روحي (نماينده فعلي) ، قاسم انتظار مهدي، عسگر مهدي‌زاده، يزداني، ولي‌اله نانواكناري، رحمت‌اله قلي‌پور، مجيد‌پاشنا و حسين‌زاده. 

 * آمل و لاريجان: عزت‌اله يوسفيان ملا (نماينده فعلي) سيد‌محمود كاظمي دينان، جميله سالار، جعفر‌رحمان‌زاده و حاجي‌پور 

 * نور و محمودآباد: احمد ناطق‌نوري (نماينده فعلي) ميرشكار، پرويز ولي‌زاده و كياني.

گلستان: اصولگرايان در پايگاه اصلاح‌طلبان هم خوش شانس‌اند

استان گلستان به دليل تنوع قوميت‌ها به ايران كوچك شهرت يافته است بدين لحاظ خيلي از عرصه‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي بويژه بحث انتخابات در اين استان پيوسته تحت تاثير گرايشات قومي و مسايل قوميتي قرار داشته و دارد.

با اين وجود در استاني مثل گلستان هم نمي‌توان تاثيرات مثبت و منفي عواملي چون عمل‌گرايي و شعارمحوري، كلان‌نگري و بخشي نگري، تعامل و خودمحوري، پايبندي به اصول و مباني انقلاب و بي‌تفاوتي نسبت به ارزش‌ها و بالاخره فعاليت گروه‌هاي سياسي مردم‌مدار با بينش خدمتگزاري و تشكل‌هاي انحصارطلب با تفكر قدرت خواهي را بر سمت و سوي نتايج انتخابات ناديده انگاشت.
از نكات قابل توجه در عرصه‌‌ي مديريت اين استان، به رغم تنوع و تكثر قوميت‌ها همسويي و هم‌نوايي مسوولان اعم از مديران اجرايي و نمايندگان نهادهاي مدني و مجلس در بسياري از دوره‌هاست كه موجب شده گلستان پس از انتزاع از مازندران با سرعت قابل قبولي راه توسعه را بپيمايد. اين موفقيت بي‌شك محصول تسري انديشه‌هاي توسعه‌مدار در لايه‌هاي مختلف اجتماعي اين استان از سطح جامعه‌ي شهروندي گرفته تا مجموعه مديران و مجريان و تصميم‌گيرندگان و برنامه‌ريزان مي‌باشد.
در عرصه‌ي انتخابات نيز اگرچه كار انتخاب با رقابتي شديد آغاز مي‌شود اما پس از انتخاب نمايندگان ولو از طيف‌ها و گروه‌هاي مختلف سياسي، تفاهم و هم‌انديشي‌ جاي تقابل و اعمال سلايق را مي‌گيرد.
البته اين شماي كلي عرصه‌ي مديريت اين استان است و بدان معنا نيست كه در گلستان همه چيز بر وفق مراد است بلكه اين منطقه نيز همچون ديگر نقاط كشور از جمله دو استان ديگر شمالي از ضعف‌ها و كاستي‌هايي رنج مي برد و مردم پرتلاش اين استان هم سعي دارند در صحنه‌اي مثل انتخابات كه حرف اول و آخر را در آن خواهند زد با گزينشي منطقي زمينه حل مشكلات را فراهم سازند.
استان گلستان داراي 6 حوزه انتخابيه است و در حال حاضر 49 نفر آمادگي خود را جهت كانديداتوري انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي در حوزه‌هاي مختلف انتخابيه اين استان اعلام كرده‌اند كه از اين تعداد 17 نفر از طيف اصلاح‌طلبان اعم از حزب مشاركت، اعتماد ملي، كارگزاران و حزب همبستگي، 16 نفر از كانديداهاي مستقل، 12 نفر از جبهه اصولگرايان اعم از جبهه پيروان خط امام و رهبري، حزب موتلفه اسلامي و رايحه خوش‌خدمت و ما بقي جزو كانديداهاي ميانه‌رو يا وابسته به ساير گروه‌ها مي‌باشند. ضمنا 12 تن از اين افراد جزء  برادران اهل سنت و مابقي شيعه‌اند.

اينك معرفي كانديداهاي احتمالي حوزه‌هاي 6 گانه گلستان: 

گرگان و آق‌قلا: سيد علي‌طاهري،‌ هاجر عامري و سيد‌هادي حسيني از اصولگرايان، علي‌اصغر احمدي (نماينده مجلس پنجم) سيد‌سبحان حسيني (نماينده مجلس ششم) عبدالله ميراكبري، محمود ربيعي، محمد حسين علي‌اصغري و سيد‌ابراهيم درازگيسو از طيف اصلاح‌طلب و سید کاظم مفیدی و توماج امان‌زاده كانديداي مستقل.
با وجود اين كه شهر گرگان به عنوان يكي از پايگاه‌هاي اصلاح‌طلبان در سطح كشور شهرت دارد اما با عنايت به آرايش فعلي كانديداها و فضاي بوجود آمده پس از انتخابات سوم تير 84، احتمال راهيابي حداقل يك كانديداي اصولگرا از اين حوزه قوي به نظر مي‌رسد. هر چند در شهرستان گرگان و آق‌قلا نيز همچون ديگر نقاط استان گلستان، نقش و تاثير مسايل قوميتي (تركمن‌ها و سيستاني‌ها) در انتخابات را نبايد ناديده گرفت.

* مينودشت و كلا

استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

1000 15 آذر 1386
ازکردکوی ازدکترعلی هاشمی معاون رییس جمهور0 (خاتمی)نام برده نشد
شهروند ساروی 16 آذر 1386
حق کشی نکنید ! کاندیداهای مستقل نیز وجود دارند که وام دار هیچ حزب و ... نیستند و اتفاقا محبوبیت مردمی خوبی هم دارند . رسالت مطبوعاتی را فراموش نکنید !!!
نا شناس 17 آذر 1386
اطلاعات بسياري از شهرستانها كامل نيست از جمله در شهرستا ن رودبار با حضور حسيني سيداني -خسرو قرباني-و همچنين دكتر چگيني كه از شانس بالاتري نسبت به ديگران برخوردار است اشاره نشده است.
احد خلیلی 17 آذر 1386
با سلام و عرض خسته نباشی،
به نظر می آید اطلاعات شما دقیق نیست چرا که در حوزه انتخابیه بابل و بندپی نامزدی آقایان کیومرث نیازآذری و حسن فلاح منتفی است. ضمن اینکه در حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار نامزدی آقای حجت اله روحی تقریبا منتفی می باشد و از آقای رحمت اله قلی پور به عنوان جانشین وی نام برده می شود.
نا شناس 17 آذر 1386
بسیاری از اخبار تان سمت و سو داده شده است و بعضی نیز غلط و تعدادی هم کامل نیست
جعفر قربانپور 18 آذر 1386
با سلام و آرزوی توفیق لطفا اسامی کاندیداهای مستقل شهرستان ساری را اعلام کنید . کلیه اسامی کاندیداهای محترم قبلا چندین مرتبه توسط روزنامه محترم بشیر و همولایتی و ... چاپ شد . در آن لیستها اسم اینجانب جعفر قربانپور بعنوان کاندیدای مستقل فرهنگی درج شده بود . خواهشمند است طبق رسالت اطلاع رسانی آزاد و شفاف نسبت به تکمیل لیست کاندیداهای محترم اقدام فرمایید .
شهروند ساروی 18 آذر 1386
شهروند ساروی
شجاعت و صراحت و آشنایی با قوانین و کامپیوتر (با توجه به نصب کامپیوتر برروی میز هر نماینده محترم در مجلس و توسعه دولت الکترونیک) از ویژه گی مهم نماینده است تا در مجلس محترم سکوت نکرده و از بودجه مازندران همانند نمایندگان اصفهان و تهران دفاع نماید. از پیشنهاد شجاعانه و جالب آقای جعفرقربانپور تشکر می نمایم . طراوت و تازگی داشت.
l 18 آذر 1386
شما كه چاپ نمي كنيد پس چرا نظر مي خواهيد!!!
جعفر قربانپور 19 آذر 1386
با سلام و احترام
عزیزان
کاندیداهای مستقل در میان مردم و با آنها زندگی می کنند . مشخص است که نمی توانید مشخصات آنها را در لیست احزاب بیابید .
جعفر قربانپور
کاندیدای فرهنگی مستقل شهرستان ساری
شهروند ساروی 19 آذر 1386
سلام ؛ پیشنهاد آقای قربانپور بازتاب وسیعی در دیگر سایتها داشت . رویکرد سنجش واقعی تخصص و توانمندی کاندیداها بدور از تعریف و تمجیدهای چاپلوسانه واقعا جالب است .
شهروند ساروی
جعفر قربانپور 19 آذر 1386
با سلام بسیاری از مردم وابستگی حزبی و جناحی ندارند و براساس عشق به نظام و شهدا و انجام تکلیف در انتخابات شرکت می نمایند و بارها انتخاب غیرسیاسی و جناحی انجام دادند مانند انتخاب رئیس جمهور محترم که چهره ای ارزشی و مردمی است . چرا مطبوعات و رسانه ها خود را محدود به گروههای سیاسی و جناحی می نمایند ؟ مگر کاندیداهای مستقل نمی توانند نماینده مردم باشند ؟ مردم در انتخاب آزادند و می توانند به کاندیداهای مستقل مورد علاقه شان رای دهند . رعایت عدالت و انصاف از رسالتهای رسانه هاست . با تشکر
نصيري 21 آذر 1386
بسمه تعال خبرها سوخته ويا جهت داراست.براي نمونه ازكانديداهاي قطعي اتي ازحوزه تالش رضوانشهر ماسال وشاندرمان آقايان دكتر پورعبادي ودكتراطهري مي باشند. با فرض صحت انتخابات دوره قبل آقاي پورعبادي درآن وضعيت نفر سوم شدند.حال نيز در حوزه خود ازاقبال بسيار خوب برخوردار است.لطفا منعكس فرمايي.
نا شناس 21 آذر 1386
شما كه چاپ نمي كنيد پس چرا نظر مي خواهيد!!!


محمود پایدار 21 آذر 1386
اسامی کاندیداهای گنبد استان گلستان دارای غلط املایی میباشد.اصلاح شود به: امان قلیچ شادمهر،طاهر سارلی،عبدالله رستگار
جعفر قربانپور 22 آذر 1386
با عرض سلام پیشنهاد می کنم آزمونی کتبی از همه کتابهای قوانین (قانون اساسی؛ بودجه؛ برنامه چهارم ؛ مقررات مالی دولت؛ آیین نامه داخلی مجلس و ..) توسط یک مرجع ذیصلاح قانونی از کلیه کاندیداهای محترم بعمل آید و همچنین مصاحبه های زنده تلویزیونی از ایشان بعمل آید تا دو ویژه گی مهم آشنایی با قوانین و توانایی سخنرانی و دفاع از حقوق مردم ساری در تریبون مجلس مشخص شود . احزاب محترم بگذارند مردم خودشان برای آینده خویش تصمیم بگیرند و مطبوعات محترم از حذف اسامی کاندیداهای مستقل جلوگیری نمایند زیرا اسامی درج شده در این سایت کاندیداهای مستقل را معرفی نکرده است. با تشکر و احترام به همه کاندیداهای عزیز و بزرگوار شهرستان ساری
نا شناس 23 آذر 1386
آقاي دكتر حسيني (مدير كل سابق شيلات) از گرگان يادتون رفت در ضمن آقاي درازگيسو قصد كانديداتوري را هم ندارند
سجاد بابایی 27 آذر 1386
شما از نامزدهای لاهیجان از یک چهره بسیارقوی در انتخابات غافل شدید
ایشان از کاندیدهای فعال لاهیجان هستند .ایشان نامشان آقای روح اله مدامی است.ایشان یک چهره علمی و دارای برنامه های بسیار قوی که ما آرزوی موفقیت ایشان را در این عرصه داریم.
جمعی از مردم کردکوی 17 دي 1386
در بین اصولگرایان تنها دکتر شهریاری دارای مدرک دکترا و سابقه مدیریتی و اجرایی را در بین اصولگرایات این سه حوزه را دارا است .و این مردم یک نماینده با تخصص وبا سابقه اجرایی عالی می خواهند
نا شناس 18 دي 1386
همین طور که دوست عزیزمان در بالا ذکر کرد این مردم نماینده با تخصص و با سابقه می خواهند وبا تمام وجود از ایشان دفاع می کنند . (از طرف جمعی از مردمان کردکوی وروستا های اطراف)
علی 19 دي 1386
طبق آمار های گرفته شده آقای فرامرز گلشنی در رودبار بالاترین بالاترین محبوبیت دارد تعجب می کنم که شما آقای مرعشی را به عنوان بالاترین احتمال معرفی می کنید . رسانه اخبار را میگوید تحلیل را به عهده مستمع بگزارید. ضمناً آقای مسلم میرزا پور این دوره کاندید نمی شوند
ضیایی 14 اسفند 1386
آیا یک کاندیدا باید حتما اصولگرا باشد تا مطرح شود و نامی از وی در سایت شمال نیوز دیده شود و اگر اینطور نیست پس چرا نام بسیاری از کاندیداهای مستقل از جمله سید مهرداد حسینی سیدانی در شهرستان رودبار در این سایت به چشم نمیخورد.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.124 seconds.